Aardbevingsgebied

4 januari 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

We komen aan het eind van de middag aan in Kaikoura ...een prachtig plaatsje aan de kust,de zon schijnt dus heerlijk buiten borreltijd. Informeren naar de walvis excursie, maar doordat de zeebodem twee meter omhoog is gekomen tijdens de aardbeving, kunnen de boten alleen met hoog water uitvaren, twee per dag en pas maandag weer gestart met uitvaren,....,die zijn tot zaterdag volgeboekt ... jammer, wij moeten morgen terug zijn in Christchurch.

Een vissersstadje met als specialiteit ...langoest (kreeft) dat willen we wel gaan eten...wandelen naar de haven waar de restaurants zijn te vinden maar .....heel veel gesloten, hekken eromheen en bordjes erop... danger ...ziet er echt beschadigd uit en maar drie restaurantjes open ... geen langoest te krijgen, we kiezen voor een heerlijke vissoep om toch iets te proeven van de zee.

Worden vanmorgen wakker met bewolkt weer het begint zelfs te miezeren .. binnen ontbijten, de WiFi werkt dus even alles bijwerken en dan gaan we naar de zeehondenkolonie. De zon is gaan schijnen en lekker warm. Als we uitstappen zie je ze gelijk liggen, heerlijk in het zonnetje, te luieren. Je kunt ze tot heel dichtbij benaderen. Het is opkomend water met geweldige golven, even genieten dus van het uitzicht en het geluid van de golven.

Als even later  stoppen bij een viskraam, Sjaak haalt iets om te eten, moet hij rennen naar de camper, de regen komt met bakken naar beneden. Wat kun je dan blij zijn dat je op tijd de zeehonden hebt kunnen spotten, want nu zie je niet veel meer ...de camper wordt wel lekker schoongespoeld.

We rijden langs de kustroute terug naar Chtistchurch en onderweg zien we nog veel schade aan de weg....er moet nog veel hersteld worden. Het regent de hele weg. We rijden Christchurch binnen, de lucht klaart op, het wordt droog en als we uitstappen gaat de zon zelfs schijnen ... we zijn gelukkige mensen.

Over Christchurch kunnen we kort zijn ... een stad die nog te kampen heeft met de naweeën van de aardbeving van 2011 ...  we maken een rondrit met een tram met informatie over de stad ... wat is er nog veel schade zichtbaar.