Tongariro Crossing

10 januari 2017 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

de dag begint vroeg....zes uur opstaan...wassen, aankleden, lunch pakket klaarmaken en om zeven uur naar de receptie. De bus is op tijd ...we zijn de eerste dat betekent wel dat we nog langs andere motels moeten...de bus komt zelfs vol .. gisteren niet doorgegaan ... vandaag extra druk... vannacht ook nog een keer wakker geweest van de regen, dacht nog ...het wordt niks morgen, maar ondanks dat het nog miezert en mistig is gaat het vandaag wel lukken !

Na nog wat afspraken in de bus....acht uur de tijd om de crossing te lopen....de kraters niet beklimmen is alleen voor ervaren bergbeklimmers, lukt het niet binnen de tijd bellen met het nummer dat op ons armbandje staat ...een soort schoolreis idee ..iedere vraag wordt herhaald en we moeten bevestigen dat we het begrijpen, de buschauffeur reageert dan met twee duimen omhoog en ...cool. (die houden we erin) We worden afgezet bij het startpunt Mangatepopo hut ..

Veel wind en regen...regenjas aan of niet ..we doen het niet en even later wordt het droog en als je wandelt snel warm...een aangelegd pad, dat wordt een makkie denken we ....heel mysterieus ...nevels rondom de bergen en dan na een stuk geklommen te hebben sta je ... boven de wolken in het zonnetje. Het wordt serieus klimwerk ... Sjaak zegt: dit was wat ik wou, geen aangelegd pad ...geen makkie dus...van 1100 meter naar 1900 meter in twee en een half uur ... weten nu weer wat klimmen is, komen weer herinneringen boven... "achter iedere top komt weer een top", "de beste stap die je kunt zetten is de volgende", ieder in eigen tempo en...we komen boven!

Na deze zware beklimming worden we beloond... de zon komt erdoor en wat een geweldig mooie  "red crater"  indrukwekkend mooi ! Als we aan de afdaling beginnen zien we een glimp van de Emerald lakes....wat een kleuren.. het trekt weer dicht en we wachten boven rustig af ....even later... it's amazing...hoe bijzonder om dit te zien....zoveel mensen en toch stil...ondertussen lunchtijd dus een prachtige plek.

Klimmen is zwaar maar afdalen ook niet makkelijk.... een prachtig pad langs de Ketetahi hut daar passeren we ook de gelijknamige warmwaterbronnen de Ketetahi hot Springs ...de verleiding is groot om je vermoeide lichaam daarin de nodige rust te gunnen maar ...het is privé  gebied van de Maori 's en...gevaarlijk, warmwaterbronnen van 70-90 graden erg heet !

Wat we niet verwacht hadden ..het laatste stuk wandelen we door het regenwoud...blijft mooi en een geweldig mooie afsluiting !

Bijna iedereen op tijd bij de bus ....we missen vijf chinezen...die worden later opgehaald. Reacties in de bus ..een geweldig mooie dag ...het was een regelrechte hel... ja het is maar wat je er van maakt.

Wacht ons nog een mooie bustocht rondom de mont Ruapehu, altijd van die verrassingen gisteren aangekomen en de hele berg niet gezien en nu ...prachtig in de zon met besneeuwde toppen ...overal zichtbaar zelfs vanuit de camper.

Spreken op het park met andere reizigers en....wat een gelukkige mensen...soms staan mensen een week op het park te wachten om de crossing te maken....die tijd hadden wij niet gehad ...morgen weer verder naar Waitomo.

1. Tineke:
    11 januari 2017
    Tjonge wat een prestatie! Ik doe het jullie niet na haha....Prachtige foto''s, is in het echt nog veel mooier natuurlijk:-) Geniet nog maar even door he!! Liefs