vandaag…👉 Portugal

10 oktober 2022 - Viana do Castelo, Portugal

Het is ‘s morgens lang donker, we zijn niet vroeg wakker … de hele nacht geregend én het miezert nog steeds als we richting douches gaan …

Na het ontbijt én een bakje koffie stellen we de navigatie in .. een kleine twee uur rijden naar onze volgende bestemming Viana do Castelo

wel drukker op de weg vooral vrachtverkeer … een miezerige reis, zien zo niet veel van de omgeving. Jammer maar ‘het is zo het is’ zeggen we dan.

als we om twaalf uur de Portugese grens passeren bevinden we ons ook in een andere tijdzone… de tijd gaat een uur terug, dat is prettig zo midden op de dag .. is de dag opeens een uur langer én hebben wij dat alvast gehad… voordat we weer thuis zijn is in Nederland de tijd ook weer een uur terug gezet.

om 12.00 uur zijn we in Viana do Castelo. wij willen naar de top van de Monte da Santa Luzia gaan, daar staat een enorme koepelkerk die op de Sacre-Coeur van Parijs lijkt. We zoeken het stationnetje van een kabeltram ‘de Elevador’  die ons naar de top brengt … na wat zoeken vinden we het maar … jullie raden het al .. vandaag gaat het trammetje niet … met de trappen omhoog en na 700 treden zijn we boven .. je moet er wat voor doen (voelt als een camino) .. halverwege de trappen staat deze tekst.. “Meu deus ajudai me asubir “ 🤨 dan bereiken we de top met weer een schitterende kerk met binnen een opvallend plafond in de koepel, geschilderd in felle kleuren. Vandaag branden we een kaarsje voor de eeuwigheid van het leven én het nieuwe leven  !!

Voor de kerk hebben we mooi uitzicht over de rivier de Lima en een stuk van de kustlijn, met een mooi zandstrand … het lijkt of daar de zon schijnt ..of willen we dat graag?, want daar is de camperplaats waar we vannacht overnachten. Enthousiast beginnen we aan de afdaling weer 700 treden maar naar beneden gaat makkelijker én mijn bewegingsapp is er zeker blij mee … die zegt : goed bezig vandaag.

nog een kwartiertje rijden dan parkeren we de camper op een mooie plek aan de Atlantische oceaan. We ruiken de zee .

1. Alie:
    10 oktober 2022
    heel goed bezig! mooi zo mee te 'reizen'.
    Rust lekker uit en morgen?. Weer een mooie dag gewenst!
  2. Ruud Van Pelt:
    16 oktober 2022
    Wij zijn hier 4jr geleden ook geweest. Inderdaad een flinke klim, maar de beloning is er ook naar!!