Voltooiing

13 november 2022 - Llanos del Sotillo, Spanje

Cordoba …. met als hoogtepunt de Mezquita …de mooiste maar ook de vreemdste moskee ter wereld. Een enorme middeleeuwse moskee met daarin een kathedraal. Twee botsende stijlen in architectuur die op een natuurlijke manier in elkaar overvloeien, maar ook sterk contrasteren.

De entree is door één toegangspoort waardoor je in een halfdonkere sfeer binnenkomt … wat je dan ziet is nauwelijks te beschrijven. Adembenemend, verbijsterend, ongelofelijk mooi … een woud van zuilen en bogen met steeds een andere lichtinval. Een verstild bos van een kleine duizend zuilen, een bos van versteende palmen waarvan de hoefijzerbogen de kruin vormen is de omschrijving die het vaakst gebruikt wordt.

Dan zien we een ruimte met iets afwijkende bogen en zuilen, aan het eind ervan is helder licht waarneembaar … daarachter ligt de  kathedraal… midden in de mystieke ruimte van de moskee … 63 zuilen werden opgeofferd én het dak opengebroken om de kerk de benodigde katholieke ruimte in de hoogte te geven. De keizer van het Heilige Roomse Rijk die toestemming voor de bouw had gegeven zei bij een later bezoek … “Jullie hebben iets gebouwd wat overal gebouwd had kunnen worden, maar jullie hebben iets vernietigd dat uniek was in de wereld’ …

Toch na alles wat we gezien hebben in Portugal en Spanje … Romaanse kerken met barokke altaarstukken, gotische kathedralen met renaissancistische toevoegingen, barokke kerken met neoclassicistische aanpassingen alle mogelijke mengvormen kom je tegen en is vaak díe mengelmoes niet juist de charme van het uiterlijk van hun manier van geloven.

Een kathedraal in een islamitisch gebedshuis gaat wel ver maar lelijk vinden wij het niet.

De mis van twaalf uur gaat beginnen … bijzonder gevoel dat we hier nú net zijn en besluiten te blijven en de mis in deze mystieke sfeer mee te beleven als afsluiting van onze reis ….Heel anders dan in Santiago waar veel nationaliteiten samen kwamen is hier een intieme sfeer. Verstaan doen we het niet maar we begrijpen het wel…

In onze reisgids staat .. waarom gaat iedereen in Cordoba alleen naar de Mezquita, om daarna hooguit nog iets te eten, te drinken en nog even door de Joodse wijk te slenteren .. antwoord is eenvoudig: de Mezquita beneemt je zodanig de adem, dat je er veel langer blijft dan gedacht en daarna geen behoefte meer hebt aan iets anders. Zo voelen wij het zeker ook …

De voltooiing… “ onze reis vooruit beleefd en achteraf valt het nu samen en begrijpen we alles wat we gezien hebben nog beter “

Gaan nu echt aan de terugreis beginnen … vanmorgen op de routeplanner gekeken en nog ruim 2200 kilometer te gaan …. zaterdag willen we weer thuis zijn dus dat wordt gemiddeld 450 kilometer per dag .

Die reisdagen gaan we gebruiken om samen na te genieten … lijkt heel veel en toch … ogen dicht en we weten het weer precies … Fijn dat er aan een reis een begin en een eind is .. thuis trekt ons weer 💞

Met de camper ‘konden we op reis leven alsof we thuis waren … nu thuis net zo leven alsof we op reis zijn … met blijvende verwondering’

Dank dat jullie met ons mee wilde reizen, tips gaven en de herinneringen die bij jullie bovenkwamen met ons wilden delen.

Liefs ❣️

1. Magda:
    13 november 2022
    Leuk om zo door alle verhalen en foto’s met jullie mee te reizen. Dat zorgde er ook voor dat wij onze herinneringen van onze reizen daarheen ook op gingen halen en foto’s terug gingen kijken.
    Een hele goede terugreis gewenst.
    😘
  2. Anette:
    13 november 2022
    De mezquita! Een bijzondere afsluiter van jullie prachtige reis. Een goede en veilige reis naar huis gewenst😘
  3. Hannie:
    13 november 2022
    Wat hebben jullie veel gezien….
    Nu maar de tijd nemen om alles te verwerken en langzaam aan weer terug te keren naar de wereld van alle dingen die in en om Zwolle plaats vinden. Zitten jullie zo weer in, hoor…weten we uit ervaring…ha ha.
    Goede terugreis en bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
    Liefs van ons.
  4. Peter:
    13 november 2022
    Goede reis terug Henk en Ria. Wat een belevenis!
  5. Wim:
    13 november 2022
    Fantastische reisverhalen gelardeerd met foto's en video's. Veel herinneringen bij mij opgeroepen van onze reizen Portugal en Andalusie. Ook in Sevilla en Cordoba mochten wij alle moois aanschouwen. Zelfs in een voorstadje van Cordoba nog een prachtige processie meegemaakt. Dat delen we nog wel eens met jullie. Geniet er nog even van maar ik zou vanwege het weer alleen al nog wat blijven hangen maar snap ook dat thuis weer trekt. Goede reis terug en kom gezond en veilig thuis. Ria, dankjewel voor je verhalen.
  6. Jelly van Pelt:
    13 november 2022
    Dank dat we op afstand mee mochten reizen en jullie ons op deze manier lieten delen in jullie belevenissen. Mede door je prachtige manier van verslaglegging en schitterende foto's Ria.
    voor nu goede en hopelijk veilige terug/thuisreis a Bientot.
  7. Alie:
    14 november 2022
    Wat hebben jullie samen een prachtige tijd gekregen en veel samen beleefd en gedeeld met mensen om jullie heen.
    Dank voor het vanuit huis mee te mogen reizen!
    De komende dagen op huis aan..een goede thuisreis gewenst!
  8. Henk-Jan Bolster:
    14 november 2022
    Een hele goede reis gewenst naar huis. We hebben jullie gemist!!
  9. Teus:
    14 november 2022
    Dank voor de prachtige verhalen en goede reis gewenst. We kijken naar jullie uit.
  10. Marten&Rieki:
    14 november 2022
    Henk en Ria, bedankt voor jullie prachtige verhalen. Wij wensen jullie een goede thuisreis.