Naar de ‘oude’ Portugese steden

11 oktober 2022 - Braga, Portugal

Heel anders wakker worden met de ☀️ op de ‘Monte da Santa Lucia’ en het beloofd een mooie warme dag te worden.

Vandaag gaan we via Barcelos naar Braga we rijden over de lokale N113 …een mooie route waar we meer beeld krijgen van de kleine dorpjes afgewisseld met eucalyptus bossen … schitterend hoe het licht door de bossen schijnt.

Meteen maken we kennis met de Portugese manier van snelheidsbeperking. Langs de weg staat een groot bord : Velocidade controlade. Als je dit met te hoge snelheid passeert, springt verderop een knipperend licht op rood, 20 tot 30 seconden stoppen en dan weer groen… irritant maar zeer effectief.  Wij houden ons natuurlijk netjes aan de snelheid 😉

Een parkeerplaats aan de rand van de stad geschikt voor campers vinden we snel maar  héél druk … al snel zien we waarom … de parkeerplaats is naast een centum voor vaccinatie tegen Corona …een lange rij wachtende staat buiten .. wij vragen ons af of het aantal besmettingen in Portugal weer toeneemt 🤨

We maken een wandeling door de stad, beginnen op een mooi plein waar de gevels van de huizen zijn bekleed met azulejos, de beroemde Portugese tegels in vele patronen en kleuren. Nu begrijpen we ook de grote hoeveelheid keramiek fabrieken die we onderweg zagen.

Midden op het plein staat een grote gele haan. Een ode aan de beroemde haan van Barcelos die in heel Portugal in allerlei gedaanten, vooral in felle kleuren als souvenir te koop is.

De stad heeft een rijke historie die veel te maken heeft met de ontstaansgeschiedenis van het Koninkrijk Portugal. We bekijken de ruïnes Paço dos Condes overblijfselen van de muur die om de stad stond. Dit is het decor van het Museu Arqueológico, waar ook het beroemde kruis van de ‘Senhor do Galli’ staat .. én de prachtige ‘Templo do Senhor Bom Jesus’  een achtkantige kerk dat een rijk versiert altaar herbergt én overal weer de mooie Portugese azulejos.

Vanuit Barcelos vervolgen we onze route naar Braga waar we een plekje vinden op de stadscamping … genieten hier van een ☀️ middag … 25 graden dus er kan weer wat kleding uit 😊

eerste indruk van Braga … een grote drukke stad met veel terrassen waar we genieten van een lekker biertje…

1. Wim:
    12 oktober 2022
    Mooi mooi mooi. Gaan jullie ook nog naar Porto?