de morgenstond heeft goud in de mond …

2 november 2022 - Lagos, Portugal

Als ik dan toch vroeg wakker ben … sta om half acht bij de baai én wat een prachtige zonsopgang, echt een ‘stilte momentje’ … maken dan een wandeling over de kliffen geweldig hoog boven de zee en dan het geluid van de golven … gaan ontbijten op het strandje en hoe lekker smaakt dan een yoghurt met kaki in de ochtendzon … voor mij kan de dag niet mooier beginnen 😊

met wat ‘weemoed’ nemen we afscheid van dit prachtige plekje … goed idee Wim voor mij blijft het Boca do Ria 😉

Rijden een stukje terug, gisteren langs het Fortaleza van Sagres gereden maar willen dit stukje geschiedenis van Hendrik de Zeevaarder toch niet missen én we zijn nog in de buurt … Heel anders ziet het landschap er uit als de ☀️schijnt … dan is het nu bijna hoog water… dat geeft spectaculaire golfslag bij het fort .

Een stukje geschiedenis dus .. Hendrik de Zeevaarder .. in Lissabon hebben we ook al over hem gehoord én het standbeeld gezien … heeft dit Centrum voor de Zeevaart in Sagres ‘Vila do Infante’ laten bouwen… hier nodigde hij experts op het gebied van navigatie, sterrenkunde en cartografie uit om les te geven aan toekomstige scheepsofficieren.

Één van de mooiste overblijfselen daarvan is de enorme windroos van kiezelstenen, 43 meter in doorsnee, die Hendrik de Zeevaarder aanlegde om de zeevaarders vertrouwd te maken met de werking van het kompas.

Mooie uitzichten over de baaien en stranden én op de Cabo De São Vicente.

Indrukwekkend vonden wij de muziekkamer .. ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit als het kunstwerk in het Guggenheim museum (Bilbao) van Richard Serraden .. ronde muren waar je doorheen loopt tot je in de binnenste ruimte komt … steeds stiller wordt het én dan daar door een rooster een aanzwellend grommend (beangstigend) geluid van de zee … dacht neem een geluidsopname op maar wil er al snel uit … dus dat is een korte opname 😉

Een leuk weetje … Hendrik de Zeevaarder heeft zelf weinig gevaren… hij was de denker🤨

We gaan naar de camping in Lagos een stadscamping..  heel ander uitzicht dan gisteren maar als we de was gedaan hebben (moet ook een keer gebeuren …alhoewel we het na het lezen van het boek ‘het Zoutpad ‘ het niet meer zo nauw nemen 😊 ) gaan we naar het strand ..heerlijk een  poosje met de voeten in het water, maken dan een wandeling over een mooi houten vlonder pad over de kliffen … hebben we altijd geleerd het ‘smalle pad ‘ te kiezen kan je wel adviseren neem op de kliffen ‘de brede weg’  🙈

Eten in het restaurant van de camping hebben een gesprek met een Nederlander die hier overwintert nou ja … woont hier 10 maanden per jaar .. zijn advies .. zet een paar stevige poten onder de camper en blijf hier … fijne mensen, kapper 5 euro, driegangenmenu 10 euro, wijntje 1,40 euro  … nou ik vind het allemaal prima maar .. hebben niet voor niets voor een camper gekozen 😉

1. Hannie:
    3 november 2022
    Prachtig die kust in Portugal.
    We hebben er nu al weer zin in….richting het puntje van Portugal en Europa.
    Benieuwd of we wat zullen herkennen van de plekken waar jullie geweest zijn.