Algarve

3 november 2022 - Armação de Pêra, Portugal

Al op veel campings overnacht … én altijd anders … soms met veel vaste plaatsen dan weer met surfers én hier een ‘subcultuur’ van overlevers, kleine tentjes en meestal met hond …. niet echt een camping om langer te blijven staan.

Hebben een boattrip langs en in de grotten van Lagos geboekt… wandelen door het historische deel van het stadje wat mooi gerestaureerd is … weer de bestrating van keitjes met verschillende patronen .. altijd met de zee te maken in de kustplaatsjes… golven, octopus, vissen .. soms zelfs de deurknop in visvorm .. naar de haven, was het vanmorgen bewolkt, hebben we truien en jassen meegenomen als we uitvaren prachtig zonnig weer … heerlijk genieten van de boottocht dus.

Privétour met Nederlandse gids (ook ooit hier voor vakantie gekomen en nooit meer weggegaan)  die vertelt dat het meestal vanaf de tweede week van november stil is. Wij zijn dus zo’n beetje de laatste toeristen. Gisteren al de doorkijkjes van bovenaf gezien maar vanaf het water echt veel mooier … de kliffen en grotten ontstaan doordat de verschillende aardplaten miljoenen jaren geleden tegen elkaar botsten… meest recente zeebeving (tsunami) van 1755 … mooi om de rotslagen te zien met verschillende kleuren en de schelpen,  fossielen, soms de aqua groene kleur van het water … zeker de moeite waard om gedaan te hebben.

Rijden een klein uurtje naar Armação de Pêra ... parkeren de camper op een voormalig voetbalveld … zes euro voor 24 uur en als je de was wil laten doen doet de dame achter de kassa dat voor je bij haar thuis 😉.. achter het strand, uitzicht op zee, als we dan in de Algarve zijn willen we daar wel van genieten… wel tussen de hoogbouw waar vooral overwinteraars hun appartementen hebben.

Zitten op een terras aan zee een wijntje te drinken als er opeens reuring ontstaat … een tractor haalt vissersbootjes uit het water blijkt dus dat … waar ik dacht dat het strandhuisjes waren… een vissersdorpje te zijn, de vangst … octopus, rode vis, dorado én alles wordt direct verkocht … een bedrijvigheid waar wij dan opeens middenin zitten … geweldig dat zijn de kadootjes 😊een gesprekje met een visser, morgenochtend om zeven uur varen ze weer uit om de kooien uit te zetten … die halen ze dan ‘s middags weer op … door de week leven ze in deze kleine hutjes, dat niet alleen mensen van vis houden … direct veel meeuwen en poezen die een ‘graatje’ meepikken 😉

Nog even met de voeten in het water én de ☀️zien ondergaan …

1. Marijke Koning:
    5 november 2022
    Dit doet ons herinneren aan onze reizen naar Portugal. Heel gemoedelijk vo den wij