Guimaräes … de oude hoofdstad

13 oktober 2022 - Amarante, Portugal

Vroeg in de benen of beter gezegd op de fiets om het klooster Penha da Franca  te bezoeken .. helaas gesloten.

We reizen verder naar Amarante met een stop in Guimaräes de eerste hoofstad van Portugal… vandaag willen we een kasteel en het paleis bezoeken maar in deze religieuze streek ontkom je er niet aan toch een kerk binnen te lopen …

Het kasteel ziet er van buitenaf indrukwekkend uit, met hoge muren en vierkante hoektorens met driekantige kantelen…. binnen is het een open ruïne.

Wandelen eerst naar het oude historische deel van de stad, door gezellige sfeervolle straatjes .. (we vullen onze theedoeken voorraad aan 😉) komen we op het plein Santiago.. dé ontmoetingsplaats  voor pelgrims onderweg naar Santiago … vandaag zien we één pelgrim, wel bussen vol toeristen, een gezellige drukte … genieten van een bakkie ☕️ en zien alle mensen genieten van de schilderachtige huizen die meer dan 100 jaar oud zijn ..

Een huis op poten ( het vroegere stadhuis) is een verbinding met een ander plein Oliveira waar je uitkijkt op de kerk waar we toch even binnenlopen .. een bijzonder Maria altaar waar de ‘maagd van de olijfboom’  op een voetstuk staat .. zo’n voetstuk heeft altijd de vorm van een trap met hoge treden. Dit stelt de moeizame weg naar boven voor, naar de zaligheid.

we bezoeken het paleis Paço dos Duques dat in de vijftiende eeuw is gebouwd … bijzonder om alle pracht en praal te zien, veel tapisserieën, aardewerk én kabinetten mooi houtsnijwerk…

Veel indruk maakte de zaal met de troon van koning en koningin waar vluchtingen zich moeten melden … zo voelbaar actueel.

Reizen verder naar Amarante … verder het binnenland in (gaan niet naar Porto daar zijn we eerder al eens geweest)  een mooie route langs wijngaarden en kiwi plantages ..zo’n 25 km waar we een uur over doen … het valt niet altijd mee met de camper over steile hellingen.. Henk kan gelukkig goed ‘helling trekken’ 😉

Bij een sportpark kunnen we overnachten … heerlijk rustig, genieten tot het eind van de middag van het ☀️… dan wandelen we naar het centrum waar we foto’s nemen van de Säo Gonçalo nemen … een kerk met een bijzondere rode koepel en een barokke klokkentoren (gaan niet naar binnen ..genoeg gezien vandaag 🙃)

In een authentiek Portugees barretje ..bijna 100 jaar oud .. genieten we van een ‘typical’ glaasje wijn en tapas van chorizo en gerookte ham … een heerlijke pure smaak streelt onze smaakpapillen…

leuk gesprek met de eigenares …die ons vertelt over de geschiedenis van het huis (een belasting inner) en waarmee we de hedendaagse zorgen die er ook in Portugal zijn bespreken (prijzen benzine, pensioenen en levensonderhoud) … niet veel anders dan in Nederland.

Morgen weer een mooie route naar een camping in een natuurgebied… daar willen we gaan wandelen… ons hoofd even leeg lopen 😊

1. Teus:
    13 oktober 2022
    Wat weer een mooi verhaal!
    Ik ben hier nooit geweest, maar jullie brengen het heel dichtbij met je enthousiasme.
    Een gesprek met de eigenaresse van een bar: in welke taal? Is jullie Portugees zo goed, of . . ?
  2. Hannie:
    14 oktober 2022
    Heerlijk om zo door die straatjes te dwalen. De huizen, de balkons. Prachtig. We zouden, als we dit zien, zo weer terug willen. Het eten, de sfeer, de mensen. Genieten! Met jullie verhalen beleven we het opnieuw.
    En inmiddels weten jullie toch zeker wel de legende van de haan in Portugal….😉
  3. Jelly van Pelt:
    16 oktober 2022
    En dan te bedenken dat de mensen, met de middelen die ze toen hadden , al dit moois hebben gebouwd/geplaatst. Het heet niet voor niets Monnikenwerk. Fijn dat jullie ons zo meenemen in deze geschiedenis!