De reis is begonnen

22 februari 2020 - Bruley, Frankrijk

Vandaag een reisdag ... met ‘gezonde spanning’ vertrokken uit Zwolle.
onder het motto ... niks moet,alles mag... gaan we de komende zes weken reizen.

We nemen de autoroute via Luxemburg naar Frankrijk daar valt niet veel over te vertellen.

wel iets over ons gevoel ... onderweg hebben we tijd om even terug te blikken... herinneringen komen boven .. de aankoop van onze eerste tent, het gevoel van een tweede huis... fietsend door Nederland ..bepakt en bezakt .. of de wandelvakanties met alles op je rug .. ‘back to basic’ .. en nu de camper... een compact huisje op wielen met alle luxe om comfortabel op reis te zijn.

we gaan nieuwe herinneringen maken !!

om een uur of vier zoeken we de camperplaats in Toul en dachten we gisteren nog, misschien is het wel heel stil in deze periode zijn we de enige camperaars, het tegendeel blijkt: de camperplaats is complet.

fijn dat we een camperapp én navigatie hebben, komen 10 km verder in Bruley.
daar staan we wel alleen.
in het dorpje zijn muntjes te koop voor water en elektriciteit.

goed om even te bewegen dus wandelen we én het lukt bij de eerste Cave.
dan trekt een grote kerk boven het dorp onze aandacht, het blijkt een heel complex te zijn een bedevaartsoord dat ze  ‘klein Lourdes’ noemen, het leven van Jezus in ‘stripvorm’ .

We wandelen door de hoofdstraat terug, zoeken op internet informatie over Bruley

Het dorpje Bruley ligt in het centrale deel van de regio Lotharingen in het departement Meurthe-et-Moselle. Het dorpje staat voornamelijk bekend om zijn wijnhuizen de prachtige kerk en de daarbij behorende kapel.

Ver boven het dorp staat de Saint Martinkerk uit de negentiende eeuw. De prachtige neogotische kerk lijkt wat aan de grote kant voor een klein dorp als Bruley maar indertijd diende de Saint Martinkerk als de belangrijkste kerk van Bruley en omgeving. Naast de kerk staat “De Kapel van de Rozenkrans tussen de Wijnranken” Dit historische monument is gebouwd ongeveer tegelijkertijd met de kerk. De Kapel van de Rozenkrans tussen de Wijnranken is aangemerkt als historisch monument. Achter deze kapel is een Mariagrot gebouwd. Deze Mariagrot is een exacte replica van de Mariagrot bij Lourdes.

het behoort tot één van de mooiste dorpjes van Frankrijk.

we voelen ons ‘gezegende ‘ mensen.

1. Magda:
    22 februari 2020
    De eerste dag heeft dus al verrassingen ! Dat belooft wat voor de rest!!
    Heel veel plezier verder en laat je verder “verrassen”
    Liefs Henk en Magda
  2. C.S. Koning-Tates:
    23 februari 2020
    Wat hebben jullie geluk, meteen al op de eerste dag. Meteen al een van de mooiste dorpjes. Ga zo door !!!
    liefs oom Jan en tante Rini
  3. Jelly van Pelt:
    24 februari 2020
    Prachtig beschreven Ria, we gaan jullie zeker volgen.
    Au revoir, Bon voyage!
    Liefs Ruud en Jelly
  4. Peter:
    24 februari 2020
    Een mooi begin, wij gaan jullie ook zeker volgen.
    Liefs Peter en Siepie