Granada en Alhambra

9 maart 2020 - Granada, Spanje

Na een fantastische avond met flamenco dans én een prachtige dag in het Alhambra mag ons ‘laatje weer leeg’ en dat lukt het beste door te schrijven ...

gisteren reisden we van de kust naar het binnenland én zagen we voor het eerst de sneeuw van de ‘Sierra Nevada’  ...

zo’n 80 km naar Granada, een koffiestop bij het eerste restaurant in het binnenland, we ervaren er een andere sfeer .... een gezellige gemoedelijke drukte.

Streekproducten te koop ... twijfelen nog steeds over een serranoham maar kopen natuurlijk wel een net sinaasappels.. vanaf nu 2 per dag ...

Om 13.00 uur zijn we gesetteld op een leuke kleine camping in La Zubia ook hier prachtig ☀️weer ... vanaf de camping kunnen we morgen met de bus naar het Alhambra, behulpzame camping eigenaar die zelfs de busnummers opschrijft...

Geeft ons nog een tip... vanavond naar een ‘flamenco dansavond’  ja ook die wil ik ( na het lezen van het boek ‘Maan’ ) niet missen ...

Worden opgehaald met een taxi ... we zijn de enigen die meegaan ... die brengt ons naar restaurant  La Solea  waar we tapas eten... wijn drinken ( voor mij alcoholvrij bier sangria zonder alcohol hebben ze niet 😉) en genieten van een spectaculaire show ...

Flamenco, de ziel van Andalusië

flamenco is niet gewoon een dans, maar een krachtige artistieke uitdrukking van levensvreugde en - verdriet.
De oorsprong van de flamenco is onbekend. Waarschijnlijk hebben zigeuners de meeste invloed gehad en mengden zij hun cultuur met de bestaande Moorse en Andalusische folklore en met Joodse en christelijke muziek.

Schitterend om te zien met hoeveel ‘passie en met het duende  gevoel’  er gedanst wordt.

Krijgen nog een sightseeing door Granada ...met een fotomoment van ‘het verlichte Alhambra’ ...

Voor ons is de belangrijkste reden om naar Granada te gaan ... een bezoek aan het Alhambra, één van de honderd wereldwonderen.

Het enorme complex staat boven open de hoogste heuvel van Granada. Het is door een aantal koningen van de Nasridendynastie gebouwd vanaf het begin van de veertiende eeuw.
Het oudste deel is het Alcazaba, een traditionele Moorse verdedigingsburcht.
Vanaf de toren, de Torre de la Vela, is het uitzicht over het hele complex het meest spectaculair.
Maar het mooiste ligt buiten de burcht: het Nasridenpaleis .

wij hadden een tour met een Spaans Engelse gids ... vonden het overweldigend ... hoop dat de foto’s ook jullie de schoonheid kunnen laten zien.

Slenteren door de Moorse wijk, nog een blik in de kathedraal van Granada ....ook prachtig maar het is genoeg voor vandaag ... nemen de bus terug naar de camping.