De zon schijnt niet altijd

19 oktober 2022 - Coimbra, Portugal

Deze ‘angstaanjagende’ nacht in het hoogstgelegen dorpje (in dit gebied) Sabugueiro zullen we niet snel vergeten.

Weinig geslapen, krijgen te maken met het natuurelement wind … schreef ik gisteren al dat het stormde… die wakkerde alleen maar verder aan tot een hevige storm … wind lijkt net als de golven van de zee … bulderend komt het dichterbij, beukt tegen de camper .. worden we flink heen en weer geschud 🤨 kruipen dicht tegen aan en maken wat grapjes … hadden nu liever naast de Bom Jesus gestaan i.p.v naast dit Kapelletje 😉 én ik krijg het al ‘Spaans of toepasselijker Portugees benauwd’  als ik bedenk hoe komen we morgen beneden en dan moet ik er zeker niet aan denken over die hoge, lange viaducten te moeten met deze wind …

Wil ík zelfs vroeg uit bed 😉 én als het licht is, is het een stuk minder onheilspellend,  moeten wel even ‘aarden’ als we rechtop staan, dat lukt na een yoghurt met kaki ook weer …. ondertussen hard gaan regenen dus de rondwandeling houden we voor gezien.

Rustig rijden we naar beneden … viel alles mee, hoef niks te doen zegt Henk alleen een beetje met m’n voet spelen … bij het eerste restaurant een koffiestop,hebben we wel verdiend 😉 dan op naar Coimbra. Weer via de N routes … zien niet veel want de regen komt nog steeds met bakken naar beneden 🙃

Tegen twaalf uur op de stadscamping in Coimbra. Op de fiets kunnen we naar het centrum … dat doen we morgen… nu bezoeken we het klooster Santa Clara-a-Nova.

Het is even zoeken, zijn eerst in de City Hall waar we niet in mogen … conferentie voor beveiliging en politie … de zaal loopt net leeg  dus wij toch even naar binnen om wat foto’s te maken van de mooie gangen.

Zien wat oude gebouwen boven en besluiten daar toch even te gaan kijken … daar krijgen we zeker geen spijt van … dat is dus het klooster … indrukwekkend  als we door de deur binnenkomen en kijken naar links … wow, doet bijna zeer aan de ogen, gaan maar eens stil achterin zitten om alles in ons op te nemen en als we dan daarna nog door de tuin en de kloostergangen mogen lopen … (loop een extra rondje om voor jullie te filmen) voelen wij ons na zo’n heftige storm weer even ‘veilig’ in de stilte van dit klooster.

1. Wim:
    19 oktober 2022
    Tip voor als er weer een angstaanjagende nacht komt: samen zingen! Bijvoorbeeld: “Als g’ in nood gezeten, geen uitkomst ziet….” ik weet niet of het helpt maar de tijd gaat wel veel sneller (uit ervaringsverhalen vernomen)😇😀
    Prachtig hè dat klooster. En met je filmpje de gangen ook prachtig vastgelegd. Weer een moment van herkenning, wij waren daar ook. Morgen de bieb, een echt hoogtepunt, mag je absoluut niet missen. Blijf er vooral van genieten en laat je niet kisten door een beetje wind. Scheerlijntje aan de camper, ook een oplossing.😝