naar de hoogste toppen van Portugal

18 oktober 2022 - Sabugueiro, Portugal

Zo staan we naast de kerk ‘Santuário de Nossa Senhora dos Remédios’  … de bedevaartskerk van Lamego een paar uur later staan we naast de kerk van Sabugueiro… nou ja wij vinden het een kapelletje, zeker na de overweldigende indrukken die we vanmorgen hadden bij het bezoek aan de kerk van Lamego …

We waren al vroeg … half tien … vanaf de camping, met een sleutel kunnen we een hek door en dan sta je binnen 5 minuten op het bovenste plein…  even een wow moment, de Nossa Senhora lijkt op de ‘Bom Jesu ‘  van Braga maar hier zijn de trappen versierd met prachtige blauwwitte azulejos.

Binnen weer een prachtig altaar … we raken al een beetje gewend aan alle pracht en praal … altijd iets of iemand waar we een kaarsje voor branden 🙏🏻

Vanaf het bovenste plein hebben we uitzicht over de stad, de omgeving én de 600 meter lange trap met een tiental terrassen én 686 treden … ook hier gaan bedevaartsgangers op handen en knieën omhoog … wij kunnen ons er geen voorstelling van maken maar zal vast indrukwekkend zijn.

Rustig dalen we de trappen af om na een bakje ☕️ weer omhoog te gaan … toch een ander beeld als we van onder naar boven gaan.

Onze route gaat verder naar Coimbra, dat kan kort en snel via de snelweg maar wij kiezen voor een omweg via de Serra da Estrela… de hoogste bergrug van Portugal met toppen van 2.000 meter hoog. Wandelliefhebbers kunnen hier wandelingen maken, dat willen wij morgen gaan doen…

Weer een mooie afwisselende route … We volgen de N2, vroeger de nationale route naar Faro … kruisen regelmatig de snelweg met z’n hoge lange viaducten… dat is het verschil, vroeger werd de weg al slingerend door de bergen … om de bergwanden heen gelegd… nu bouwen we hoge lange viaducten van de ene berg naar de andere.. Alle tijd in ons  ‘huisje op wielen’ … zo fijn dat we alles bij ons hebben en zo rond kunnen reizen 😉 lunchen in een wijngaard .. hobbelen door de dorpjes waar alleen maar keitjes liggen .. alles in de de camper rammelt en volgens Henk ook de vullingen van z’n kiezen 😅

Het laatste stuk klimmen we weer véél én steil … stoelen bijna in de ligstand .. gelukkig is het niet druk en kunnen we aardig doorrijden … als je moet stoppen is het net als op de fiets … in z’n 1 en heel rustig naar boven, prachtige vergezichten, geen foto’s want we willen niet stoppen 🙃 dan komen we in het hoogste dorp van dit gebied Sabugueiro dat zeker in zomer en winter toeristisch is maar nu uitgestorven … kunnen op het dorpsplein naast het kapelletje staan. De toerist informatie wel open, krijgen tip voor een mooie rondwandeling kleine 5 km (2,5 uur) dat gaan we morgen doen.

Dachten in het ☀️ te kunnen zitten is er soms wel maar … het stormt hier boven🤨 relaxtime in de camper.