Verwondering

22 oktober 2022 - Castelo de Vide, Portugal

Hoe ver reikt verwondering … vandaag ervaren we … ver 😊

Gisteravond gegeten in een restaurant aan het water in Tomar … gezellige drukte, lekker portugees wijntje én ondertussen bekijken we onze plannen … In Tomar staat het ‘Convento de Cristo’  een klooster, kapel en paleis … willen we dat nog zien of …. is ons motto  ‘wat je niet gezien hebt heb je niet gemist’  .. de beschrijving in onze reisgids trikkert om toch te gaan zeker als je op loopafstand bent …

regen, regen dus onder de paraplu aan de wandel en na een flinke klim komen we bij een fort, (leek vanuit de camper een ruïne) gebouwd door de orde van de Tempeliers… binnen bouwden ze een zgn. Charola,  een achtkantige kapel voor hun dagelijkse gebeden.

De entree is in de koningszaal, stelt niet zoveel voor en meer krijgen we van het paleis niet te zien.

Het klooster … we mogen hier ook binnen  rondkijken … fenomenaal hoe mooi dat is … de kleine kamers, de centale stookruimte, de keuken, de eetkamer én wat een serene rust stralen die lange gangen uit … Je ziet het kloosterleven zo voor je.

En dan komen we in de Charola … hier is zoveel te zien dat het je soms duizelt … WOW … ‘VERWONDERING’ … fijn dat het nog rustig is … ervaren de rust en de stilte in deze ‘schitterende’ kapel.

Als wij bij de uitgang komen worden er bussen vol toeristen naar binnen gelaten, blij dat we op tijd waren 😉 weer beneden in het centrum van Tomar barst de regen in alle hevigheid los, we vluchten een grand café  binnen voor koffie en natuurlijk een pastel de nata.

Lopen door de smalle straatjes terug naar de camper en zien ergens verstopt in één van de huisjes een synagoge, die tot de oudste van Portugal en belangrijkste van Europa wordt gerekend. Nu museum … zien een mooie kast met de thora … ooit een belangrijke synagoge toen er nog een grote joodse gemeenschap in Tomar was.

We trekken weer verder het binnenland in, rijden nu in het smalste deel van Portugal, komen uit op een bijzondere camping ‘Quinta da Pomarinda ‘  een camping voor natuurliefhebbers … hier nemen we weer een paar dagen rust … plan om te wandelen in het natuurpark São Mamede  … als het weer beter wordt 😉