We nemen jullie mee door het culturele en religieuze hart van Portugal

21 oktober 2022 - Tomar, Portugal

pWe reizen verder naar Tomar… onderweg bezoeken we Batalha en Fatima …

Over het eerste deel dat we via de N1 rijden is niet veel te vertellen, rommelig en veel  industrie, daarom ook veel vrachtverkeer én een slecht wegdek .. aan de vrachtwagen voor ons kunnen we zien dat de chauffeur hier vaker rijdt, behendig omzeilt hij de gaten en hobbels in de weg … Henk doet daar snel aan mee dat scheelt een hoop gerammel.

In Batalha staat een enorm kloostercomplex van de Dominicanen… klinkt bekend, Dominicanenklooster, maar dan in Zwolle… Een klooster van de overwinning, tijdens de oorlog in 1385 belooft de koning aan Maria dat als zij hen aan de overwinning helpt hij een klooster zal bouwen … zo is het ontstaan,150 jaar aan gebouwd, één van de mooiste voorbeelden van de Portugese laatgotische bouwstijl, met versieringen in de Manuelstijl. Onze eerste indruk … iets kan ook lelijk zijn door té groot. Wat kolossaal… daar komen we toch op terug hoe langer we er rondlopen hoe meer we onder de indruk raken van het imposante complex … buiten maar ook zeker binnen, prachtig zijn de hoge gewelven van de kerk én als dan het zonlicht door de gebrandschilderde ramen op de zuilen schijnt worden we er stil van… en hoe weelderig zijn de versieringen van de vensters en pilaren in de kruisgang rond de kloostertuin.

Bijzonder om mee te maken …. de wisseling van de wacht, in één van de kloosterruimtes zijn de graven van twee onbekende Portugese soldaten die meevochten in de eerste wereldoorlog en de oorlog in Mozambique 1922. Als eerbetoon houden ze deze ceremonie…ieder uur wordt er gewisseld.

Als laatste bezoeken we ‘De Capelas Imperfeitas’  een achthoekig gebouw bedoeld als mausoleum voor de koningen dat nooit werd afgebouwd, geld en mankracht werd gebruikt voor het Jerónimus klooster van Belém bij Lissabon

Veel terrassen en souvenierwinkeltjes .. zal in het toeristenseizoen zeker druk zijn, nu rustig én weinig sfeer …wij , nog steeds onder de indruk lunchen in de camper.

Ons tweede bezoek vandaag Fatima is totaal anders … volgens een legende is Maria hier aan drie herderskinderen verschenen ( het is het derde jaar van de eerste wereldoorlog) en Maria geeft de kinderen dan de opdracht voor de vrede te bidden.

Op die plaats wordt een Maria kapel gebouwd en wordt het een bedevaartsoord, hier komen honderdduizende pelgrims per jaar. Niet op een speciale dag maar elke dag gaat een groot deel van hen op de kniëen naar de kapel over een lang betonnen pad. Ook wij zien ze vandaag gaan … In 2017 heeft de paus twee van de drie herderskinderen zalig verklaard 🤨

Dan nog een bijzonder plek … lijkt voor ons op een bbq waar een donkere naar paraffine ruikende rookwolk hangt maar hier worden ‘geneeskrachtige ‘ kaarsen in allerlei vormen aangestoken in allerlei vormen .. we zagen oren, borsten, armen, benen en hoofden.

Het plein … lijkt voor ons een beetje op Soestdijk … in het midden de Maria van de Rozenkrans basiliek met aan weerszijden een zuilengang … de kerk heeft vijftien sobere altaars die de vijftien delen van de rozenkrans symboliseren. Ook daar zijn we weer van onder de indruk … soberheid. Als we dan buiten komen zien we een enorm plein … lijkt op het Sint-Pietersplein in Rome maar dan twee keer zo groot.

Een ‘discrepantie’ als we het plein oversteken komen we bij de nieuwe kerk van de Allerheiligste Drie-eenheid … aan de buitenkant modern- ruw, aan de binnenkant modern-strak … deze ultramoderne kerk heeft 8500 honderd zitplaatsen. Zo totaal anders én ook daar worden we stil van… Buiten een glazen wand met in alle talen en verschillende culturen en religies, de zegenbede ‘de genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige geest zij met u allen’ …mooi zo’n verbinding met alle gelovigen.

Wat ons bij blijft van deze plek … de voelbare devotie … voor ons nuchtere Nederlanders zeker niet alledaags.

Weer veel indrukken vandaag maar wat blijven we het mooi vinden zoveel verschillen … iedere dag hebben we weer het gevoel … wat bijzonder om hier te zijn !!

Nog een half uurtje rijden naar Tomar … nu over een splinternieuwe weg met weinig verkeer 😳 genieten nu van een bio wijntje én hapje … gezellige sfeer om na te genieten !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Henny Slabbekoorn:
    21 oktober 2022
    Gefeliciteerd met Ad zijn verjaardag. Proost zou ik zeggen
  2. Magda:
    21 oktober 2022
    De beelden uit Fatima herkennen we zeker; die knielende mensen zagen wij ook in mei 2017…..heel bijzonder!
  3. Wim:
    22 oktober 2022
    Weer prachtig allemaal hoor. Heb de neiging om naar Portugal te verhuizen.