Wisseldag

28 oktober 2022 - Santa Maria de Belém, Portugal

Vandaag een wisselgevoel op verschillende gebieden…

Wisselen onze mooie strandcamping in voor een parkeerplaats in één van de voorsteden van Lissabon

Als we in Sintra stoppen om de unieke paleizen te bezoeken parkeren we de camper aan de rand van de stad  en wisselen we lopen voor de bus .. een beleving op zich, Henk blij dat hij de camper niet door al die smalle straatjes hoeft te manoeuvreren… de buschauffeur draait er z’n hand niet voor om én misschien herkennen jullie het gevoel wel … voor ons gevoel ‘scheuren’ we door het stadje 🤨

Wisselen de rustvan de afgelopendagenvoordrukte … Als we bij het Palácio de Pena komen .. wat een toeristen, lange rijen voor de ticketsoffice en net als bij de Efteling slalommen we totdat we aan de beurt zijn …13.00 uur mogen we naar binnen en het is nu bijna 12.00 uur … tijd voor koffie en nog een stukje naar boven klimmen dus prima … Ook boven weer lange rijen én jammergenoeg is het mistig, veel wind dus we krijgen het koud en als je dan in het dal de zon ziet schijnen 🙃 Gelukkig als we door de poort mogen nog net even de zon en bijzonder om de kleuren aan de buitenkant warmrood en okergeel (wel aan een schilderbeurt toe) te zien …

De bus brengt ons naar het Palácio Nacional dat beneden in de stad ligt … hier weer heel rustig … hadden de buitenkant al vanuit de bus gezien dachten wat een lelijke schoorstenen (wisten toen niet dat het het nationaal paleis was ) .. in de keuken zien we hoe vernuftigd de schoorstenen gewerkt hebben … al het wild dat geschoten werd tijdens de jacht werd hier bereid …. weer mooie zalen met prachtige plafonds, veel azulejos, marmer én goud. Vooral de toren van de wapenschilden én de waterbron zijn indrukwekkend mooi.

Het bus systeem hebben we snel door, genieten even in het stadje … tuk-tuks rijden af en aan, veel groepen lopen rond met gids én dus veel bussen tot onze bus komt.

Zijn om 16.00 uur weer bij de camper, nog een half uur rijden naar Belém waar we overnachten en hoe fijn … wisselen de regen (waar we vanmorgen mee begonnen) voor de zon ☀️

Als we de dag nog even overzien denken we dat het misschien wel een goede wisseldag is geweest voordat we de komende twee dagen Lissabon bezoeken.