Romeinse fietstocht

24 oktober 2022 - Castelo de Vide, Portugal

Een speciale sfeer op camping  ‘Quinta do Pomorinho’ …tussen de olijfbomen zijn natuurlijke plekken waar campers en caravans kunnen staan … straalt zeker rust uit… weinig verlichting zodat je ‘s nachts van een prachtige sterrenhemel kan genieten … moet het natuurlijk niet bewolkt zijn 😉

Het is ‘doe weer’ bewolkt met af en toe een zonnetje.. te fris om buiten te zitten, blijf je op de camping zit je dus in de camper, wij gaan fietsen en dan ben je toch een paar uur buiten …

Alentejo een agrarisch gebied … kastanjes  heb nog nooit zoveel kastanjes op één dag gezien … walnoten … Henk raapt zelfs een zak vol … olijven en druiven . De wijn uit dit gebied wordt steeds beter van smaak dankzij de klimaatverandering … ‘elk nadeel heeft z’n voordeel’ … tussen stenig gebied grazen schapen, koeien, geiten allemaal met bellen … daar word ik altijd vrolijk van.

Wat we ook bijzonder vinden is dat schaapherders en geitenhoeders met hun schapen en geiten in de wijn en olijfgaarden rondlopen … gras wordt zo kort gehouden én de mest verspreid.

Onderweg zien we restanten van Romeinse wegen, Romeinse baden en Keltische steenkringen…

Wij houden wel van een uitdaging en fietsen een lange steile klim naar een middeleeuwse vesting waar we het dorpje Marvão op 850 meter hoogte bezoeken …. imposant hoe de vestingmuur nog grotendeels in tact is. Wandelen over de muur van de ene kant naar de andere kant van het dorp met steeds mooie weidse vergezichten… we kijken zelfs uit over de vlakten van het Spaanse grensgebied…. fietsen door het ruige natuurgebied São Mamede terug.

Als we weer op de camping zijn even contact  met het thuisfront … fijn dat dat kan, mis de ‘familie reuring’ wel .. Eva en Sara bellen .. Sara heeft een interview opdracht voor school en wil dat met oma doen … wel even terug in de tijd hoor oma … in welk jaar ging je naar de basisschool en hoe en met wie … roept herinneringen op 😊 zo had Thom laatst een paar vragen voor opa .. leg in kindertaal uit wat de grondwet betekent en wat staat daar in 🤨 … Zo blijven we toch een beetje bij.😉

1. Wim:
    24 oktober 2022
    Opnieuw een mooie dag hoewel het weer dus wat minder was. Maar altijd nog mooi genoeg om wat te ondernemen. Jullie zullen wel een bezienswaardigheid zijn op jullie mooie nieuwe elektrische fietsen? Eitje naar boven denk ik (sportstandje) en weer full speed naar beneden? Lekker cultuur en frisse wind snuiven daar.
  2. Ruud Van Pelt:
    14 november 2022
    Een paar km verder ligt net zo'n stadje als Marvao. We hebben ze beide bezocht, zo mooi!!
    Jullie slaan ook geen plekje over lees ik wel!!