Muggenjacht

26 oktober 2022 - Ericeira, Portugal

Zien jullie onze nacht al voor je …. licht uit.. welterusten schat.. en bzz bzz een 🦟 licht aan, zoeken én pats ..dat was tie … licht uit … slaap lekker én bzz bzz 🦟  dan ben je al  geprikt in je gezicht en op je arm (die liggen boven de dekens)  en heb je dus al jeuk .. pats dat was er weer één … tot morgen lieverd… hoor ik naast me ..daar heb je er weer één … licht aan en wat denk je twee 🦟🦟 naast elkaar, moeten we allebei tegelijk slaan anders missen we er er één … nou zie ik jullie denken, ja ja die drie flessen wijn gisteren maar als we vanmorgen opstaan… moeten we eerst poetsen … bloed op het gordijn, muur en plafond … het is dus echt gebeurd 😉 Onze hulpvraag … hoe komen 🦟🦟🦟🦟🦟🦟🦟  binnen als alle horretjes dicht zijn en de lichten uit ??

Gelukkig zijn we de muggen snel vergeten … als we in de winery (nu niet in bedrijf) een  rondleiding krijgen van een man met passie voor deze winery  goed voor 1,4 miljoen liter wijn per jaar … hij laat ons hele proces zien; van druif tot  de wijn in de fles én we horen nu ook  iets meer over de kurk … Portugal het land met de meeste kurkeiken die één keer in de negen jaar gepeld kunnen worden … een vakkundig werk ... moet netjes rond van de boom komen anders brokkelt het teveel en kunnen ze er niks meer mee, krijgen er later een beeld bij als het op een rotonde uitgebeeld staat, iemand in de boom en iemand op de grond en samen pellen ze de kurk van de boom …. In de winery is nu alleen het fermentatie proces in werking én er is een experiment met rijping in eiken vaten … De wijnmeester… ook een man met passie is aan het werk .. hij heeft een bijzondere  wijn ontwikkeld in een speciale verpakking .. is vereerd als wij een doos willen kopen én overhandigd hem dan persoonlijk. Toch weer wijzer geworden… nooit te oud om te leren … al herkennen we, zeker Henk … veel vanuit de fruitteelt, ook hier dezelfde problematiek… geen arbeiders uit eigen land … die komen de laatste vier jaar uit Bangladesh of Thailand.

Vandaag willen we richting de kust naar Ericeira een oud vissersplaatsje …. komen langs Mafra daar staat (volgens onze reisgids) een superpaleis, weer in combinatie met een klooster en weer omdat de koning een belofte aan Maria had gedaan, ondanks dat we er al veel gezien hebben stoppen we toch even … ook hier is nl een prachtige bibliotheek in het paleis

Onze indruk als we aankomen (parkeren de camper voor het paleis) enorm … het gebouw past echt niet op één foto en staat zeker tot geen verhouding met de huisjes van het dorp ... groot, groter, groots, doordat het goud in het begin van de 18e eeuw vanuit Brazilië binnenstroomde wilde de koning steeds meer … zo zijn er twee carillons in de klokkentorens en in de kapel van het klooster zes orgels.

Het complex heeft 1200 kamers en 29 binnenplaatsen …zet wel m’n ommetje aan want dat wordt veel lopen😉  we bekijken alleen waar we langskomen om de bibliotheek te bezoeken én dat is echt veel maar weer zo anders dan we al gezien hebben… de gele muziekkamer, de spelletjeskamer, de jachtkamer waar echt alles ‘jacht’ uitstraalt én de speciale ziekenkamer waar zieke monniken toch de mis bij konden wonen.

Overweldigend mooi is de bibliotheek, een kunstwerk op zich met een prachtige marmeren vloer en pilaren en relingen van tropisch hardhout. Er staan 36.000 boeken waarin eeuwenoude series encyclopedieën op thema zijn gerangschikt. Ze mogen nog steeds worden ingezien door onderzoekers en studenten. Ook hier een natuurlijke klimaatregeling en vleermuizen net als in de universiteits bibliotheek in Coimbra.  Bijzonder dat je hier net zolang mag blijven rondkijken als je wil én overal mag gefotografeerd worden.

Met een goed gevoel gaan we richting kust … dit hadden we niet willen missen… vinden een strandcamping in Ericeira met uitzicht op zee.. heerlijk het geluid van de golven, blik op oneindig én verzinken in de zee …

1. Ben Slingenberg:
    26 oktober 2022
    Hoi Henk en Ria,
    Leuk om jullie reis te volgen, alhoewel….
    Lezen over wijn is natuurlijk heel leerzaam en onderhoudend maar eigenlijk gaat mijn interesse meer uit naar het ….
    Vanuit Veere een hartelijke groet, we heffen het glas op jullie!
  2. Teus:
    26 oktober 2022
    Hoi Henk en Ria, wat weer een mooie aflevering van jullie reisverhaal.
    Hoewel met al die muggen?
    Zouden Portugese koningen daar ook last van gehad hebben? Of zouden ze met het goud en zilver ook slaven hebben geïmporteerd als muggendoders?
    Een mooi, lieflijk, beetje zoetelijk altaarstuk zag ik op de foto van de kroon: Jozef, druk aan het werk, Maria en hun zoon, Jezus in de werkplaats.
    Hartelijke groeten en een mooi vervolg van jullie reis gewenst