Het land achter de zee

8 november 2022 - Isla Cristina, Spanje

Fietsend door het gebied achter de zee zien we sinaasappel plantages, de meeste sinaasappels zijn hier al geplukt … hebben al bij een stalletje langs de kant van de weg sinaasappels gekocht dus ook onze vitaminen C worden aangevuld. Dan héél veel kassen …. km lang, hier komen de aardbeien, blauwe bessen, frambozen en bramen vandaan die we in de zomer én de winter op de markt of in de winkel zien  liggen … er worden nieuwe aardbeienplantjes geplant en de frambozen worden geplukt, alles wel achter hoge hekken, we kunnen niet in de buurt komen.

Het stadje Isla Cristina met prachtige stranden ..geliefd vooral door de Spanjaarden … is zeker bekend om de zoutmijnen én nog een echte vissersplaats … visafslag, grotere vissersvloot én ook hier worden de netten geboet.

In onze geautomatiseerde wereld zien we hier nog heel veel werk dat met handen moet gebeuren.

Komen we in een heel ander stadje Islantilla, zichtbaar een plaatsje voor overwinteraars … luxueuze appartementen complexen, golfbanen, restaurants langs een palmbomen boulevard … alles straalt luxe uit … nu wij er zijn denk voor 10 procent bewoond … zal er van januari tot oktober vast heel anders uitzien.

Heb af en toe iets over de wegen geschreven als we met de camper onderweg waren … meestal slecht … dat is met fietsen nog erger, gewoon langs de N wegen met druk verkeer en vooral de rotondes vinden we dan gevaarlijk maar … vanmiddag een prachtig fietspad langs de kust net achter het strand (aangelegd met Europees subsidiegeld) van Isla Cristina  tot de camping waar we dankbaar gebruik van maken.

1. Wim:
    8 november 2022
    Sjonge, wat een andere plaatjes vandaag maar toch ook weer mooi. Het versteende zout spreekt mij wel aan en ook de cactussen. De zoutpannen doen mij wat denken aan Trapani (Sicilië) waar wij ooit waren. En lekker nog fietsen in een polo met korte mouwen, heerlijk😀