Fietsen over de Camino

6 oktober 2022 - Zarautz, Spanje

We staan op de camping in Zarautz zo’n 25 km van San Sebastian…. kunnen met de trein, de bus of met de fiets naar San Sebastian.

met de fiets dat lijkt ons wel fijn … na drie dagen in de camper ..mijn conditie app zei al: te weinig bewogen … er is geen routekaart maar we krijgen wat plaatsnamen Orio én Igeldo waar we langs moeten … het is een deel van de pelgrims fietsroute San Sebastian naar Santiago … ook de wandelaars bepakt en bezakt kruisen af en toe onze weg . Wat een drukte, groot verschil met onze GR 5 wandeling van Amsterdam naar Nice én wat veel overnachtingsplaatsen, zelfs tentjes waar koffie en thee aangeboden worden 😊.

een prachtige route … aan de ene kant de golf van Biskaje en de andere kant de bergen …  klimmen en dalen, wel iets anders dan een rondje Zwolle, heel blij met onze ondersteuning dan lukt het om met een snelheid van 10 km boven te komen én knijp ik in m’n remmen als we naar beneden gaan … Henk gaat los, de stoere jongen in hem komt boven 😉 ruim 50 km haalt hij op de afdalingen … gelukkig hebben we een helm op.

dan San Sebastian … bestaat uit twee verschillende delen … het mooie oude centrum met smalle winkelstraatjes waar veel pintxos barretjes te vinden zijn, een gezellige drukte waar men elkaar ontmoet even wat drinkt en eet én weer verder gaat.

Wij doen er ook aan mee …echt heerlijk een paar kleine hapjes en een glaasje wijn.

Wat ons verder opviel .. de prachtige balkons zoveel verschillende én op bijna alle hoeken van de straten worden de gebouwen met sierlijke torens of uitbouw gedecoreerd.

Het mooie Plaza de la Constitución waar de huizen genummerde balkons hebben .. daterend uit de tijd dat het plein werd gebruikt als  arena voor de stierengevechten voor elk nummer werden kaarten verkocht , een leuke bijverdienste voor de bewoners .

bezoekende Iglesia de Santa Maria del Coro dachten naar een middag concert (van Magda) te luisteren maar al snel werd duidelijk dat het orkest en koor aan het oefenen waren.

de Kathedraal een mooie neogotische kerk  een aardige non nodigde ons uit in de Sacristie en daar kregen we het ‘credential del Peregrino’…. met stempel

én het strand met z’n elegante promenade… flaneren, een eettentje voor een patatas bravas, wij doen de schoenen uit en lopen door het verfrissende zeewater … veel mensen genieten hier in het water, op het strand én zittend op een bankje kijken ze uit op het schilpadvormige eiland Santa Clara. én wat schets Henk z’n verbazing … is hij een boek aan het lezen  ‘Don Quichote’   staat er een beeld op de promenade van … jullie raden het al …

de prachtige ronde baai met aan beide kanten een groene heuvel .. op de ene staat een groot Christus beeld op de andere een ruïne van een kasteel …

met al deze ‘beelden’ op ons netvlies fietsen we de mooie route terug én net voor het donker weer thuis.

dan prime time voor Eva die vandaag 12 jaar wordt 🎉🎉

1. Jet:
    6 oktober 2022
    Henk gaat dus net zo hard de berg af als zijn vader deed.
    Toch een familie trekje.
  2. Marten&Rieki:
    7 oktober 2022
    Hoi Henk en Ria. Wat een geweldige reis zijn jullie nu aan het maken. Wij volgen jullie mooie verhalen. Geniet ervan.
  3. Cees en Janneke:
    7 oktober 2022
    Hoi Henk en Ria,
    Wat fijn om nu weer samen zo een mooie reis te maken. We lezen de verhalen en genieten ervan. Fijne reis verder! Groetjes vanuit Mechelen waar wij nu een weekendje genieten. Groetjes Cees en Janneke.