een dag historie en kunst

7 oktober 2022 - Laredo, Spanje

onze reis gaat verder naar Bilbao en we kiezen voor de kustroute… de kustlijn van Biskaje is prachtig, een panoramische route langs kleine haventjes, leuke badplaatsen en  schitterende kliffen. mooie parkeerplaatsen met uitzicht op de baai …we maken een koffiestop en genieten van de hoge golven en het ‘eindeloze’  dat de zee ons biedt…

In Guernica bezoeken we het ‘museo la Paz’ de verschrikkelijke bombardementen die deze stad in 1937 te verduren kreeg heeft Picasso vereeuwigd op doek .. een kopie daarvan hangt hier… dat willen we bekijken.

klein, eenvoudig museum waar de verschrikkingen van de oorlog te zien én te beleven zijn … een schuilkelder nagebootst na het geluid van het alarm hoor je de bombardementen, dat komt wel binnen … in een donkere ruimte wachten tot het voorbij is… als het licht aangaat zie je de puinhopen die dan overblijven … een treffend beeld… ‘een klok boven op het puin’ de tijd neemt de mensheid mee en de overlevingsdrang geeft de mensen moed om door te gaan …Hoe actueel of we het journaal van acht uur zitten te kijken.

én er is aandacht voor vrede … een foto ‘kind aan moeders borst’  zo vredig begint het leven! en het vredespad … Mandela, Gandhi, Jezus, moeder Teresa en nog vele anderen bekend of onbekend hebben ons dat laten zien en toch lukt het niet …

Daar hebben we even tijd voor nodig .. fijn om dan weer verder te rijden langs de kust en gedachten daarover te delen.

even schakelen als we in Bilbao komen … een drukke stad waar we stoppen om het Guggenheim museum te bezoeken..

wat een verschil … een imposant, groots, schitterend gebouw aan de buitenkant bedekt met titanium platen, daarnaast veel glazen wanden die de kunstwerken moeten beschermen tegen warmte en zonlicht maar .. geven in het museum mooi natuurlijk licht. De organische vormen worden ook binnen doorgezet … we lopen door een langgerekte zaal met ellipsen en spiralen (van Richard Serraren) waar je doorheen kunt lopen tot je telkens in een eindruimte komt .. door de breedte of smalte en de hellingshoek van de wanden raak je soms besef van tijd en je evenwicht kwijt… dat beleven we echt

we bewonderen kunstwerken van Willen de Kooning (Rotterdammer1904) allemaal wel kleurloos als we dan de volgende zaal inlopen …

wow… daar is een fel gekleurde tulpensculptuur van Jeff Koons te zien…. prachtig !

terug naar de parkeerplaats is lastiger dan we dachten, door één rechte straat heen worden er op de terugweg toch drie…besef van tijd en evenwicht misschien ..

In Laredo vinden we een camperplaats… achter het strand én wat is er fijner dan langs het strand te lopen en alle indrukken in de ‘eindeloosheid’ van de zee te laten zinken …