Coimbra dé universiteitsstad

20 oktober 2022 - Coimbra, Portugal

Veel beter geslapen dus uitgerust gaan we naar de stad … de bibliotheek van Coimbra  is ons doel vandaag, hebben de plattegrond in de camper laten liggen, 🙈 klimmen op ons gevoel kris-kras naar boven, houden de koepel van de Sé Velha, die af en toe in beeld komt als oriëntatie. Daar boven liggen de belangrijkste universiteitsgebouwen én met wat hulp van een student vinden we de ticketofficce. Er zit een tijdslot op het bezichtigen van de bibliotheek…als wij boven zijn is het half twaalf en we kunnen om half één … dat valt mee, tijd voor koffie ☕️ …

Er is veel moois te zien lijkt ons bijzonder als je in zo’n historische omgeving mag studeren…. komen studenten ( in vol ornaat ) tegen vragen of we een foto mogen maken én welke studie ze volgen … er zijn vier faculteiten hier gevestigd… kunst en wetenschappen, geneeskunde, theologie, rechten .

Dan is het tijd om naar de binnenplaats te gaan …lopen de kapel van Saö Miguel binnen wat meteen opvalt is het barokorgel uit 1737 én de betegeling van alle wanden.

Dan de Joanina bibliotheek … worden binnengelaten in de onderste verdieping waar de universiteitsgevangenis is …. stuur effe een foto naar Bram (als je je huiswerk niet maakt😉)  klinkt heel ‘spannend’ als de suppoost zegt: als de deur opengaat mogen jullie naar de volgende verdieping én prachtig… foto’s mag (zonder flits) dacht ik dat dit het al was mogen we nog een verdieping hoger … voor tien minuten én geen foto’s… het is echt schitterend zware eikenhouten boekenkasten vol boeken,  gedecoreerd met Chinese motieven van bladgoud  … voel me wel ‘het stoutste meisje van de klas’ als ik toch een paar foto’s maak 🙃

Alles bij elkaar worden er in de bibliotheek 300.000 boeken bewaard die uit de zestiende tot de achttiende eeuw dateren. Soms worden er nog exemplaren uitgeleend aan promovendi en professoren, dus ze staan er niet alleen voor de sier.

Bijzonder … de bibliotheek heeft een natuurlijke klimaatregeling door de dikke muren en het vele eikenhout. De boeken zijn ook veilig voor papier-etende insecten, omdat de geur van eikenhout ze afstoot … Bovendien worden er in het gebouw vleermuizen gehouden, die op binnendringende insecten jagen. Dus als je nou dacht ik zet een belangrijk boek in een eikenhouten kast moet er ook een vleermuis bij 🙊

Bekijken de belangrijkste zaal van de universiteit  .. ‘Grote Zaal van de Handelingen’ .. Promovendie verdedigen hier hun doctoraal proefschrift in aanwezigheid van een jury en alle eerder gepromoveerde doctoren allen gekleed in een ‘Talar’ met een cape in de kleur van hun eigen faculteit.. als we boven op het balkon staan zien we in gedachten zo’n ceremonie.

Onder de indruk lopen we weer door de smalle straatjes naar beneden … bewonderen het werk van een stratenmaker .. naast alle pracht en praal is dit ook zeker kunstig, al die keitjes op de juiste manier, in een patroon leggen.

Lopen toch nog even de Sé Velha binnen maar merken al snel dat we verzadigd zijn. Mooi maar lijkt op …. we gaan genieten van sfeer op het pleintje (met een wijntje) van de Santa Cruz.

Fietsen over een mooi aangelegd fietspad van het centrum naar de camping terug.