Witte dorpen

14 maart 2020 - Ronda, Spanje

Een prachtige route vanuit Ronda. Als we afrekenen op de camping krijgen we nog wat tips én de vraag om terug te komen .. dat weten we nog niet... we zullen wel zien.

én het worden twee schitterende dagen, dwars door de Siërra de Grazalema.
In Spanje is deze route een begrip en zeker in het weekend een gezellige drukte in de dorpen en op de parkeerplaatsen waar wandelroutes starten.

Bezoeken eerst het Zahara de la Sierra prachtig tegen een rotswand gebouwd naast een groot stuwmeer. Bovenop de rots het restant van een Moorse burcht, gebouwd in de 12e eeuw door de Nasriden.
Flink klimmen .. lang en steil, maar zeer de moeite waard.. wat een uitzicht.
Vervolgen onze route over bochtige wegen, snelheid komt nauwelijks boven de 40 km.

Aan een stuwmeer bij Bornos parkeren we aan een mooi aangelegde promenade, geweldige locatie om te overnachten.
Heerlijk geslapen, we worden gewekt door een ezel die staat te balken ... klinkt als het geluid van een midwinterhoorn 😉

Door zeer smalle straatjes, soms geholpen door de locals, het dorpje weer uit.
In El Bosque drinken we koffie, echt rustig in de restaurantjes .. waar er steeds meer berichten door komen over het besluit dat vandaag de noodtoestand is afgekondigd  ...

In Grazalema een mooie plaats om eventueel nog een nacht te blijven maar iets in ons gevoel doet ons besluiten door te rijden.

Genieten nog van een overweldigende tocht door de bergen, zien bijzonder mooie kurkeiken én er cirkelt een grote groep keizerarenden boven de toppen van de bergen .. er scheren er twee vlak boven ons ... prachtig.

Hebben de hele dag nodig om op onze volgende bestemming te komen ... vinden we niet erg, wat een prachtig afwisselend gebied .. het was een extraatje maar we hadden het niet willen niet missen.

Half vijf rijden we Algeciras binnen, worden gelijk getrakteerd op een mooie view van Gibraltar.

In de supermarkt even wat boodschappen én ook hier wordt wel gehamsterd nog geen lege schappen maar toch ...

Als we bij de camping aankomen worden we geconfronteerd met het bericht dat de camping gesloten is i.v.m het COV 19 ...  plan de campagne, wat gaan we nu doen, stel dat we wel voor langere tijd ergens moeten blijven dan moet het wel een camping zijn waar alle voorzieningen zijn... de camping in Ronda was prima moeten we wel ruim 50 km terug door de bergen, zo’n anderhalf uur maar ja .. dan weten we wel wat we hebben... ruime plaatsen, goed sanitair én over 1 ding geen zorgen voor toiletpapier wordt gezorgd😂 na telefonisch contact kunnen we terugkomen.
Als we .. na toch weer een schitterende route... om half acht aankomen is ook hier alles op slot.
De eigenaar komt ons tegemoet grijpt naar z’n hoofd en zegt : what a crazy time .. doet de poort voor ons open en we zien morgen wel verder, zegt hij ...

Mogen nu de camping dus niet meer af alleen om boodschappen te doen.

We laten de hele situatie maar over ons heen komen, weet niet of de verhalen boeiend zullen zijn de komende dagen alhoewel we vonden het wel een uitdaging om na ‘pensioen ‘ zes weken samen met de camper op pad te gaan ... nu worden we echt gedwongen om in 12 m2 meter samen te zijn 🤨
Gelukkig zijn we allebei niet zo snel van slag ... hebben veel plezier en komen hier ook vast wel doorheen.

We houden jullie op de hoogte ... lieve groet van ons 😘