Valencia

1 maart 2020 - Valencia, Spanje

Gisteren een reis van vier uur over de autostrada om in Valencia te komen.
Vinden een camping aan het strand waar vandaan we via een mooi fietspad langs de kust naar Valencia én naar het natuurpark Albufera kunnen fietsen.

de temperatuur hier weer iets hoger dan in Barcelona, wel veel wind.

vandaag fietsen we naar het centrum  waar we om tien uur een fietstour doen met een Nederlandse gids (baja bikes)...

we beginnen in de ‘groene rivier’ met een stukje geschiedenis... Valencia de derde stad van Spanje gesticht door de Romeinen later overgenomen door de Moren waar  de rijstvelden én de sinaasappelplantages nog overblijfselen van zijn.

Valencia werd niet aan zee gebouwd maar aan de rivier de Turia, later kwamen steeds vaker overstromingen voor en toen er in 1957 daardoor veel doden vielen werd besloten de rivier om de stad heen te leiden.
zo bleef er een droge bedding over, waar nu parken, sportvelden en veel wandel en fietspaden zijn.
de  ‘groene rivier’ ...

fietsen helemaal naar het einde zo’n 10 km komen dan in de ’stad van Kunsten en Wetenschappen’  ontworpen door Calastrava een architect uit Valencia, die gebouwen over de hele wereld heeft ontworpen.
Een theater, museum, operagebouw, bioscoop en een zeeaquarium.

schitterende gebouwen, creaties een spectaculair werk waar wij zeker van kunnen genieten !

dan terug naar de oude stad waar het vandaag een enorme drukte is ... de start van het feest ‘van de Fallas ‘  een eeuwenoud feest dat de terugkeer van het licht, komst van de lente symboliseert.
het hele jaar door wordt er gewerkt aan bordpapieren of houten poppen/ beeldengroepen de ‘ninots’  van 10 tot 18 meter hoog.
in de nacht van 19 maart worden alle ‘ninots ’  in brand gestoken, zonde of een mooi gevoel van vergankelijkheid.
Vanaf vandaag wordt er iedere dag een ritmisch vuurwerk afgestoken ... kort maar hevig.
wij lunchen aan de andere kant van de stad maar horen het goed .
ook worden er verkiezingen gehouden .. de Fallas koningin en prinses, we zien veel vrouwen en meisjes in prachtige jurken.

er heerst een gezellige sfeer in de stad  met veel muziekgroepen.

bezoeken de kathedraal van oorsprong een gotisch bouwwerk, tijdens een restauratie volledig onder barokke en neoclassicistische versieringen weggewerkt. Een nieuwe restauratie moet de kerk grotendeels in z’n oorspronkelijke staat terugbrengen. Het gevolg is dat de kerk permanent in de steigers staat.
Bekijken de markthallen, aan de buitenkant rijk versierd met gekleurde tegels, grote gebrandschilderde ramen en een prachtige koepel in Art Nouveau stijl.

een grote tegenstelling de oude en de nieuwe stad van Valencia. Mooi dat dat naast elkaar kan blijven bestaan.

Wij hebben genoten van een prachtige en sportieve dag (40 km gefietst) in Valencia.

1. Magda:
    1 maart 2020
    Lieve Ria en Henk,
    Wat weer een mooi verslag en mooi verhaal. En wat zien jullie veel en wat maken jullie veel mee!! Zo vergeet je het thuisland wel!
    Liefs H en M
  2. Hannie:
    3 maart 2020
    Valencia.....ik dacht meteen aan sinaasappels....🍊🍊🍊🍊🍊maar er is dus meer :)
    Eigenlijk heeft Spanje wel een rijke historie....mooi om dit allemaal te zien.
  3. C.S. Koning-Tates:
    3 maart 2020
    Lieve Ria en Henk,
    Jullie maken wel wat mee hoor! Moest even bijkomen van jullie enge tocht over de Tossa kustweg(vertel ik nog wel eens). Nu dus Valencia,al weer een heel stuk naar beneden.
    Peter en Marijke zijn weer terug uit Afrika, maar zo te lezen hebben jullie in die korte tijd al 10 keer zo veel meegemaakt als zij in 4 weken. Het kan natuurlijk ook liggen aan je buitengewone schrijverschap !!! en jullie opmerkzaamheid.
    Tot de volgende keer liefs van ons