Tavira

5 november 2022 - Tavira, Portugal

Tavira …’de laatste parel ‘  van de Algarve … wordt ook wel de de ‘publiekslieveling ‘ genoemd … dat komt omdat de hoogbouw voor overwinteraars ontbreekt, niet dat die er niet zijn hoor … langs de rivier, de Gilão heerst een gezellige sfeer, veel restaurants waar we als we koffie drinken Engels, Frans, Duits, Nederlands en Portugees horen spreken… vormen allemaal groepjes rond een tafel… een verzamelplaats voor lokale bewoners en toeristen … onze verbeelding zegt: iedere zaterdagmorgen koffie op het plein 😉

Wij slenteren wat door de smalle straatjes over een mooie oude Romeinse brug richting het Castelo, de resten van een Moorse burcht .. op de hoge muren hebben we een mooi uitzicht over de stad. De binnenplaats is een mooie tuin waar zelfs een kerstster in bloei staat . Moorse invloeden zien we ook weer op de mooi betegelde huizen, wat híer weer bijzonder is zijn de fraaie randen om de betegeling.

Één van de 41 kerken (blijkt de mooiste te zijn) lopen we binnen de Igreja da Misericórdia  én weer is de betegeling en daardoor de sfeer anders.

Prachtig ☀️ weer … begrijpen nu wel waarom mensen in de Algarve overwinteren, zo’n 22 graden vandaag …  kouder dan 20 graden  wordt het niet, vaak zon en als hij vandaag niet schijnt komt hij morgen wel weer 😉

Gaan op de fiets richting kust, langs zoutmijnen waar mooie bergen zout liggen maar zien geen bedrijvigheid. Aan het eind van de boulevard geen strand … wel een leuke plek om even te lunchen in het zonnetje en wat we vooral fijn vinden … er zijn geen vliegen (tijdens ons ontbijt buiten en op het pleintje met de koffie veel vliegen 🤨)

Willen we terug fietsen richting camper …. vertrekt er net een veerboot die je in een paar minuten naar één van de eilandjes die in de lagune liggen brengt. We kunnen nog mee en ontdekken zo dat je daar moet zijn voor het strand … soort ‘bounty’ eiland met ligbedden en rieten parasolletjes 😉 We hebben een uurtje … dan vertrekt de laatste boot terug … tijd genoeg voor een strandwandeling én natuurlijk heerlijk met de voeten in het water.

Wij hebben in onze reisgids ‘met de camper door Portugal ‘  het eindpunt bereikt, blijven nog een paar dagen ‘voor rust aan de kust’ om volgende week aan onze terugreis te beginnen, dan willen we in Sevilla de reis door Spanje … die we in 2020 moesten stoppen vanwege Corona…  weer voortzetten.

1. Marijke Koning:
    6 november 2022
    Wat een mooie tijd maken jullie mee. Ook Tavira ken ik van onze bezoeken in Portugal. Inderdaad een heerlijk klimaat daar. Afscheid nemen wordt moeilijk maar Spanje route afmaken is ook een mooi vooruitzicht. Goede reis verder en geel leuk dat je dit allemaal mee laat beleven op deze manier. Hebben jullie een streefdatum om weer terug te zijn in
    Nederland? Liefs van Marijke