De ‘schoonheid’ van Sevilla

11 november 2022 - Sevilla, Spanje

Mochten jullie nog een stedentrip zoeken … wij zouden zeggen SEVILLA … doen !!

Ooit was Sevilla de hoofdstad van Al-Ándalus, het Moorse rijk. Daarna werd het de bakermat van de ontdekkingsreizen, hier kreeg Columbus zijn definitieve papieren voor zijn grote reizen. Nu oogt Sevilla als een kleurrijk openluchtmuseum met veel bijzondere gebouwen.

Na de kathedraal is zeker ook het paleis Real Alcázar de moeite waard … wat een schoonheid door de Arabische versieringen én de handgeschilderde azulejos … dachten we aan het begin van onze reis nog dat azulejos Portugees zijn .. de Moren hebben deze kunst ooit meegebracht … blijft het wel zo dat het in Portugal en Andalusië vervaardigd wordt. Het paleis heeft een ‘natuurlijke’ uitstraling, geen glitter en glamour maar wel veel kleur en ook hier (net als in de kathedraal) geeft  de bijzondere lichtinval alles een extra dimensie.

Dan Plaza de Espanã, speciaal voor de expo van 1929 gebouwd in de vorm van een halve boog als symbool voor de omarming van alle deelnemende landen. Met een oppervlakte van 50.000 vierkante meter is het de grootste én één van de spectaculairste pleinen van heel Spanje. Ook hier bijna alles betegeld … de lantarens en pilaren geven zelfs een Delfts blauwachtige uitstraling.

De gezellige sfeer in het historische deel én de wijken Santa Cruz (voormalige Joodse wijk) en Triana (vroeger de wijk van de zigeuners) voel je direct …heerlijk om door de straatjes te slenteren, zien, horen én ‘proeven’ hoe iedereen hier op straat leeft.

Worden wij vandaag toegevoegd aan een Seviliaanse   vriendengroep … passen er zo bij en worden in de mantels gehuld 😉 …

Sluiten ons bezoek aan deze stad af met een ‘Flamenco’ avondje … natuurlijk in de wijk Triana …er zijn vier elementen nodig … gitaar, dans, zang én publiek… als alle vier elementen samenwerken ontstaat een voelbare emotie … geweldig om ook deze vorm van cultuur mee te beleven.

Het weer in Sevilla… ook in november nog 20 graden, de lokale bevolking kleedt zich al wel in herfst kleding, je ziet dus ook zo wie de toeristen zijn,  in korte broek en zonder jas 😉

1. Henny Slabbekoorn:
    12 november 2022
    Wat fijn om zo mee te mogen genieten van reis