Religie

9 oktober 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

nadat we gisteravond de sfeer van Santiago de Compostella geproefd hebben … letterlijk én figuurlijk…

geweldig om op het plein voor de kathedraal te staan, mee te beleven als pelgrims aankomen… die staan te zingen, te dansen én er geapplaudisseerd wordt omdat ze  het einde van de tocht hebben gehaald … wij beleven niet de ontlading, hebben niet gelopen, maar weten wel hoe het voelt als je na dagen wandelen je bestemming bereikt !!

lopen door de smalle straatjes én genieten van de sfeer op de pleintjes … vinden een tafeltje en geven ons over aan de Spaanse keuken … heerlijke salade, veel tomaten en olijven en een warme visschotel !

de kathedraal is gesloten we vragen nog wel even voor de mis morgen.. er zijn er 4 om 7.00 , 9.30, 12.00 en 19.30 uur ….. vragen wanneer het wierookvat (Botafumeiro) gezwaaid wordt maar … dat zeggen ze niet dat is een surprise ..

kiezen wij voor de mis van 12.00 uur… en na een ochtendwandeling… zo’n 20 minuten vanaf de camping, komen we weer in de sfeer van het plein én nu is de kathedraal wel open … als we om 10.15 uur binnen zijn is het al behoorlijk druk en vinden we nog net een plekje.

alle tijd dus om  ‘stil ‘  te worden en de voorbereidingen te volgen .. de kaarsen worden aangestoken, de bijbel klaargelegd en het wierookvat gevuld …

de pelgrims worden in verschillende talen welkom geheten, dan wordt de pastoor door de misdienaars opgehaald én bewierookt… de kathedraal wordt gehuld in een heerlijke geur.

Onder het binnenkomen wordt er een bekende psalm gespeeld… bij ons komen de woorden ‘kom ga met ons en doe als wij’  binnen. Mooi om samen met zoveel anderen… met verschillende achtergronden en culturen een viering te hebben.

Indrukwekkend zijn de rituelen én dan net voor het einde van de viering word het touw (waaraan de Botafumeiro hangt) losgemaakt én ontrafeld, we dachten al er hangt maar één touw maar dat worden zes strengen en met zes mannen wordt de Botafumeiro…een wierookvat van 53 kilo gemaakt van koper en brons door de kerk gezwaaid… wel vier of vijf keer wordt het touw aangetrokken en laten ze het weer vieren tot het vat bijna het plafond raakt .. je hebt echt de neiging om te bukken als het weer naar beneden komt. De viering wordt met applaus afgesloten…

Het is dit jaar extra druk in Santiago (omdat het jubileumjaar vanwege de coronamaatregelen met een jaar is verlengd) om de elf jaar mogen bezoekers door de Heilige Poort …zo verlaten ook wij de kathedraal.

dankbaar dat we toeschouwers mochten zijn bij een deel van de pelgrimage !

1. Wim:
    9 oktober 2022
    Weer een goed en pakkend verslag Ria en wat een prachtige foto’s. Ik begin we een beetje jaloers te raken hoor als ik het allemaal lees en zie. Een geweldige kathedraal ook!
    Go zo voort samen en blijf genieten!
  2. Wim:
    9 oktober 2022
    Wat een pakkend verslag weer Ria en wat een prachtige foto’s.
    Een geweldige kathedraal ook! Ik begin een beetje jaloers te worden als ik het allemaal lees en zie. En nog mooi weer erbij ook. Ga zo voort samen en blijf ervan genieten! Ik kijk uit naar het volgende aflevering.
  3. Magda:
    9 oktober 2022
    Wij krijgen steeds meer zin om volgend jaar naar Santiago te gaan fietsen en hopen dan natuurlijk ook jullie ervaringen te kunnen delen!
  4. Jelly van Pelt:
    10 oktober 2022
    Wat een indrukwekkende belevenis! En Ria.... je schrijftalent is werkelijk van hoog niveau.
    Aangevuld met prachtige foto's, dank jullie wel dat we zo op afstand met jullie mee mogen reizen
    Ruud en Jelly