Ontwenningsverschijnselen

4 november 2022 - Tavira, Portugal

Voordat we last van ontwenningsverschijnselen krijgen (al een paar dagen geen kerk gezien😉) gaat onze reis verder naar het plaatsje Tavira.

Vroeg uit bed om de vissers in actie te zien weer genoeg bedrijvigheid vroeg in de morgen én zo even zeven uur gaat het ‘☀️ licht’ aan … prachtig… dan nemen we eerst een ochtendduik in zee, nu we zo dichtbij staan is de verleiding te groot én de temperatuur van het water aantrekkelijk … héérlijk, wel een sterke stroming  komt er een golf word je op het strand gekwakt … probeer je net weer op te staan neemt de volgende golf je weer mee terug … kost wel wat inspanning, toch geeft het  ook energie 😊

Onderweg een stop in Almancil daar bezoeken we een wereldberoemd kerkje, de Igreda de São Lourenço ofwel de kerk van Sint Laurentinus het bijzondere aan dit kerkje is het interieur, van boven tot onder betegeld met blauwwitte azulejo’s. Ze beelden het conflict uit van Laurentinus met de keizer van Rome over verdeling van de rijkdom over de armen ( zal niet het eerste én zeker niet het laatste conflict geweest zijn  🤨 ) … Uiteindelijk wordt hij verbrand.
Behalve de wanden is ook de koepel geheel betegeld…wordt daarom geroemd als één van de mooiste van Europa. We hebben al veel kerken gezien maar … wat een wow gevoel als we binnen komen … klein maar zo totaal af … prachtig!

Buiten is een schoolklas (groep 4,5) bezig wat opdrachten over de kerk te maken … voor Henk altijd leuk om even praatje met de juf te maken over het schoolsysteem… maak ik contact met een paar leerlingen … meestal maar één die engels durft te praten … ze leren het wel op school 😉

Zijn nu op een camperplaats zo’n 6 km voor Tavira … kunnen we morgen op de fiets naartoe … daar staan 41 kerken .. jullie horen wel hoeveel we er bezocht hebben 😉