op de fiets door Braga

12 oktober 2022 - Rotterdam, Nederland

Dat klinkt als op de fiets door Zwolle … is toch echt anders, als we het zouden vergelijken fietsen we om bij de ‘Bom Jesus ‘ te komen zo’n 5 km over de IJsselallee … auto’s links en rechts … gelukkig kunnen we af en toe over het trottoir waar het niet druk is 😉

Braga één van de meest religieuze steden van Portugal..

de ‘Bom Jesus ‘  kerk, hoog boven op de berg net buiten Braga … vandaag kunnen we wel met de ‘funiculaire’  een bijzondere kabeltram (de oudste ter wereld) die in 1882 geïnstalleerd werd en op het gewicht van water omhoog en omlaag gaat … nemen een enkele rit, terug gaan we lopen en in nog geen twee minuten staan we boven.

Een overweldigend zicht over het hele complex van de kerk , trappen, kapellen en beeldhouwwerken die hier zijn verrezen. Het is nu een pelgrimsoord dat elk jaar met Pasen en Pinksteren wordt bezocht door duizenden gelovigen. Zij gaan op handen en knieën omhoog.

Binnen in de kerk een bijzonder tafereel achter het altaar .. een terracotta groot beeld van Jezus aan het kruis .. soldaten en Maria als toeschouwers… zo heel anders dan we tot nu toe gezien hebben.

We gaan via de prachtige monumentale trappen en terrassen naar beneden, op ieder terras staan fonteinen die de vijf zintuigen uitbeelden .. zien, ruiken, horen, voelen, proeven… wij denken weer even terug aan de doop van Eva en Sara  waarbij ook de zintuigen gezegend werden … ‘geloof zit in je’…

Nog een laatste blik op de rijk gebeeldhouwde trappen met witte muren, én de 116 meter hoger gelegen kerk.

In stilte lopen we langs de ‘kruisweg’ terug.

We gaan de inwendige mens versterken… komen in een scholieren eettent terecht … voelen ons weer jong, herinneringen over wie wij toen waren en wat we toen deden 😊 én de realiteit hier zouden Bram en Sophie ook zo tussen kunnen zitten 😉genieten we van een Portugees warm hapje  gefrituurde bachalau, rijst, frites en salade.

Met behulp van een vriendelijke inwoonster van Braga vinden we het klooster ‘Penha da Franca’  het is nu gesloten… alleen s’morgens open maar … zeker de moeite waard verzekerd zij ons dus …. nu lekker relaxen op de camping en morgenochtend terug.

de camping… een mooie  terrassen camping …wij staan op het bovenste terras en een prachtige sanitaire ruimte met grote keuken op het onderste terras dat betekent 75 traptreden naar beneden én weer 75 omhoog zo komen wij wel aan onze beweging .. de kuiten worden al soepel 🙈

1. Wim:
    13 oktober 2022
    Mooi mooi mooi allemaal.
  2. Jelly van Pelt:
    16 oktober 2022
    Wel heel toepasselijk, 12 okt hadden we 1e bijeenkomst "als vrouwen aan het woord komen" met als thema dit jaar : zien, horen, ruiken, voelen en proeven; dus onze zintuigen! Nou die gebruiken jullie volop!!