Barcelona

28 februari 2020 - Barcelona, Spanje

In de verte lonkt Barcelona... toch besluiten we het kalm aan te doen en zoveel mogelijk langs de Costa Brava te rijden.
Na l’Escala waar we koffie drinken én onze ochtendwandeling over de schitterende boulevard maken wil dat niet lukken ...worden gedwongen naar het binnenland verwezen. Komt ons wel goed uit... Peter gaf ons een tip om het plaatsje Pals te bezoeken...dat ligt nu aan onze route, een prachtig oud plaatsje met veel galeries, in deze tijd van het jaar is er één open😊

na een lunch boven de baai van San Feliu de Guixols beginnen we aan een spectaculaire rit over de kustweg naar Tossa del Mar.
Dit is niet zomaar een kustweg maar 22 km lang in de tweede versnelling slingeren langs peilloze afgronden en kliffen die hier de Middellandse zee insteken.
Veel parkeerplaatsen op mooie uitzichtpunten !!
Een prachtige route.

Vanaf Tossa nemen we de snelweg en vinden een camping in Sitges ..een plaatsje onder Barcelona... bushalte voor de camping, binnen het uur in Barcelona.

Hier blijven we drie nachten ... eerst genieten we van een rustdag, we boffen .. prachtig zonnig weer ...lezen, wasje doen, ramen van de camper schoonmaken én voor het eerst gebruiken we onze fietsen om naar Sitges te gaan ... ook hier weer een schitterende boulevard waar het een gezellige drukte is.
een wijntje op het terras wil er in ... voor mij non alcohol want de vastentijd is begonnen en wil het ook tijdens de vakantie proberen zie het als een ‘voorjaarsschoonmaak voor lichaam en geest’ .

Vandaag ... een bewolkte dag... nemen we om tien uur de bus naar Barcelona... vijftien jaar geleden hier met het hele gezin geweest... alle highlights al gezien maar Barcelona blijft verrassen, er is altijd iets nieuws te ontdekken.
we proberen iets dieper in de stad door te dringen, tot zelfs onder de grond.

Een groot deel van de dag blijven we in de Barri Gòtic, de gotische wijk rond de Santa Eulàlia kathedraal met smalle mysterieuze straatjes en middeleeuwse pleinen, afgeladen met leuke winkeltjes, barretjes en restaurants.
in Barcelona is alles wel open 😊.

de kathedraal is gewijd aan Santa Eulàlia, de beschermheilige van Barcelona en heeft een bijzondere kloostertuin .. een bekend verhaal is dat hier dertien ganzen verblijven die waken over de stad. Zodra er één dood gaat moet hij direct worden vervangen, anders loopt de stad gevaar.
Wij hebben ze gezien én gehoord.

Dan naar het stadsmuseum Museu d’Historica de la Ciutat ... al direct bij binnenkomst word je door het geluid van je hartslag mee terug genomen in je tijd en het verre verleden, we ver’diepen’ ons in de ondergrondse Romeinse stad die de voorloper was van Barcelona.
ondergronds loop je langs de oude stadsmuren, je ziet de resten van sauna’s in die tijd de plek voor sociale contacten, ateliers, wasserij en de plekken waar wijn gemaakt werd, in de romaanse tijd niet alleen een genotmiddel maar door toevoeging van kruiden een medicijn.
Altijd prettig met  een ‘audioguide’ dat geeft een goede toelichting op wat je ziet.

Tijd om weer boven de grond te komen... én één highlight wil ik nog bewonderen de Sagrada Familia een belangrijk visitekaartje van Gaudí, maakte 15 jaar geleden indruk op mij, nog vaak gedacht/ gehoopt die nog eens te zien.
bekijken de plattegrond en denken ... wandelen maar al snel komen we erachter dat dat te ver is dus de metro, even wat hulp bij ons eerste kaartje en dan weten we het weer ... een fijne manier van reizen en hoe mooi als je boven de grond bij de Sagrada Familia komt.
Schitterend wat een prachtig beeldvormend gebouw !!
Aan alle kanten even mooi en het ontwikkelingsproces gaat nog steeds door.

Terug naar Plaça de Catalunya waar we genieten van Tapas voor we de bus terug naar Sitges nemen.

1. Tineke:
    28 februari 2020
    Wat 'fijn' weer zo'n mooi en uitgebreid verslag! Kan ik nu weer rustig slapen 😉 Truste😴
  2. Dorien:
    29 februari 2020
    Denk dat we nog een x terug moeten naar Barcelona.👍😙
  3. Ruud Van Pelt:
    2 maart 2020